Srpen 2006

Let It Be

22. srpna 2006 v 19:35 | Pavel Kopřiva |  Filmy
Let It Be - Nechme to plavat
Finále filmového dokumentu, jehož titul později Beatles změnili podle Paulovy písničky se symbolickým názvem Let It Be (Nechme to plavat), se odehrává na střeše budovy Apple Corps v Savile Row č. 3. Když sem Beatles ve čtvrtek 30. ledna 1969 vyšplhali, aby si tu uprostřed polední pauzy společně zamuzicírovali před zraky několika nejbližších přátel a zaměstnanců firmy. nikdo z přítomných netušil, že se stává svědkem historické chvíle, která bude znamenat definitivní tečku za jednou érou populární hudby. V mrazivém lednovém větru se tu ovšem i samotní Beatles nevědomky sešli ke svému poslednímu, byť neoficiálnímu, improvizovanému koncertu.
K překvapení úředníků v oknech okolních úřadů i náhodných chodců, kteří se k tomu zrovna nemanuli, zazněla toho dne ještě jednou živá hudba skupiny, jejíž jednotlivý členové se stali už dávno legendami. Nakonec se ani toto poslední skromné koncertní impromptu Beatles neobešlo bez obvyklé součásti jejich někdejších vystoupení - asistence policie. V prostřizích ze Savile Row vidíme ve filmu narůstající hloučky pověstných anglických bobíků. Zatímco Lennon v černém svetru a kožešinovém paletu zpíval nahoře svoje nekonvenční, tříčtvrťové blues Dig A Pony, odhodlali se dole strážníci na příkaz přivolaného komisaře zazvonit u vchodu do Apple Corps. Provázeni někdejším cestovním manažerem skupiny Malem Evansem, dostavili se policisté na střechu budovy právě včas, aby slyšeli ještě Paulovo závěrečné Get Back.

Yellow Submarine

22. srpna 2006 v 19:34 Filmy
Yellow Submarine - Žlutá ponorka
Jeho světová premiéra se uskutečnila v Londýně 17. července 1968. Ironií osudu se stal svým způsobem nejbeatlovštějším ze všech beatlovských filmů, ačkoli - přísně vzato - se na něm Beatles podíleli minimálně. Až na čtyři vyjímky v něm tvůrci použili již hotových písní a samotní Beatles se v něm mihli jen v závěrečné sekvenci. Film byl dílem režiséra George Dunninga, avšak hlavní slovo v něm připadlo kresbám německého reklamního výtvarníka Heinze Edelmanna. Jejich křiklavá barevnost a fantaskní tvary rezonovaly s duchem druhé poloviny šedesátých let více než cokoli jiného. podařilo se jim vystihnout to, oč se předtím marně pokoušeli a na čem také shořeli Beatles v jejich vlastním televizním filmu: zvláštní svět jejich písní, vzdáleně připomínající onen neskutečný kraj divů, do něhož před sto lety poslal svou Alenku anglický matematik, spisovatel, a hlavně snílek Lewis Carroll.
Oproti zmatené složitosti Tajemného čarovného zájezdu byl příběh Žluté ponorky až lapidárně jednoduchý. pohádková země Pepřenie je přepadena hordou zhůvěřilých Modráků a seržant Pepř odjíždí ve žluté ponorce hledat pomoc. Na své cestě potkává čtveřici nudících se hudebníků - Johna, Paula, George a Ringa. Bere je s sebou na palubu žluté ponorky a vrací se s nimi právě včas, aby mohli zachránit jeho zemi. Zlé Modráky, úlisné Jabkáče a další příšerky zaženou tedy nakonec ve filmové Pepřénii právě malovaní Beatles svou písní All You Need Is Love. V Ohrožené Pepřénii opět rozkvetou květiny. Tedy finále přesně v duchu onoho květinového hnutí mládeže konce šedesátých let. Jako tečku za svou kreslenou pohádkou použil režisér Dunning překvapivé sekvence s opravdovými, živými Beatles, kteří nám připomenou, že příběh sice skončil, ale Modráci jsou tu pořád, kdykoli připraveni znovu vyrazit. proto je nutné stále zpívat: All Together Now - Všichni dohromady, zrovna teď!

Magical Mystery Tour

22. srpna 2006 v 19:34 | Pavel Kopřiva |  Filmy
Magical Mystery Tour - Tajemný čarovný zájezd
McCartney, který byl duchovním otcem gramofonového Seržanta Pepře, byl přesvědčen, že budoucí film by měl odrážet stejnou atmosféru. Už předtím v něm jiskřičku podobné inspirace zažehlo barvité líčení příhod, které zažil spisovatel Ken Kesey - literární klasik psychodelického období a autor světoznámého bestselleru Vyhoďte ho z okna ven (v originále One Flew Over the Cockoo's Nest) - při svém putování křížem krážem Amerikou ve starém autobuse se skupinou bláznivých hipíků, nazývaných Veselí nezbedové. V Paulově mysli, obohacené čerstvými sanfranciskými zkušenostmi, vystávaly jednotlivé epizody Keseyho dobrodružného výletu s takovou jasnozřivostí, jako by se ho sám účastnil. Do poznámkového bloku si už v letadle namaloval několik figurek, které měly ožít v jejich vlastním filmu. Už tenkrát vymyslel jeho název: Magical Mystery Tour (tajemný čarovný zájezd).
Paul se rozhodl, že Beatles budou ve svém novém filmu nejenom herci a hudebníky, ale také scénáristy, producenty, sami sobě dramaturgy, a k dovršení všeho i režiséry.
McCartneyho sebejistota byla prostě omračující. Potvrzovalo to i prohlášení. kterým rozhodnutí natočit film bez profesionálního režiséra ospravedlnil před nevěřícími novináři: "Dělat film není ve skutečnosti tak těžké, jak si mnozí lidé myslí. je to výceméně věc zdravého rozumu."
Lennon přispěl do filmu Magical Mystery Tour v I Am the Walrus pravděpodobně nejzašifrovanějším textem, jaký napsal za celý svůj život. už počáteční oslovení "já jsem on a ty jsi on jako ty jsi já a / my jsme všichni spolu" naznačuje, že nepůjde o žádnou selanku. Lennonovské vzrušené vize se tu řítí na posluchače jako lavina: "Žlutý vanilkový krém ukapává z mrtvých očí pejska... velebníčkovo kluku, jsi ošklivá holka / zapni si dole kalhotky... Pšeničné sardinky se šplhají na Eiffelovku..." Na konci každé sloky vykřikuje John: "Jsem z vajec, jsem z vajec / Oh, jsem mrož," a následuje série onomatopoických citoslovců. Zpívá se tu také o Krišnovi, edgaru Allanu poeovi a nechybí ani připomínka Lucky. Znovu se vznáší na nebi, ale bez oné diamantové scenérie. Prostě teď lítá na koštěti.

Help!

22. srpna 2006 v 19:33 | Pavel Kopřiva |  Filmy
Help! - Pomóc!
Lepší než Perný den nebyl nakonec ani Help!. V tomhle ohledu měli samotní Brouci nejmenší část viny. V problematickém scénáři a po boku hereckých hvězd Eleanor Bronové. Lea Mckerna a Victora Spinettiho se - snad s výjimkou Ringa - nemohli prosadit. "Pomoc! nebyl naším filmem," řekl na vysvětlenou Paul. "Byli jsme v něm jakoby hosty. Byla to sice švanda, ale v zásadě byla tahle idea na film s námi pomýlená." Nejlepšími byli v místech, která mohla právě tak dobře, ne-li mnohem lépe, fungovat jako osamocené písničky v televizi. Třeba v sekvenci, kdy na zasněžené alpské pláni předvádějí za zvuků Ticket To Ride své lyžařské umění, či spíše krkolomně nemožné neumění.
Ticket To Ride, jedna z nejlepších písní, které ve filmu zazněly, byla vydána na singlu o čtvrt roku dříve, než přišla barevná Pomoc! do distribuce. Dokonce dva měsíce před titulní písní Help!.

A Hard Dayś Night

22. srpna 2006 v 19:07 | Pavel Kopřiva |  Filmy
A Hard Dayś Night - Perný den
Beatlemanie a jeden "obyčejný" den v životě nejslavnější hudební skupiny všech dob. Skvělá hudba a anglický humor v podání čtyř známých zpěváků: Johna Lennona, Paula McCartneyho, George Harrisona a Ringa Starr. Je to jejich filmový debut, který získal ocenění - Nejlepší britský film roku 1964 v kategorii muzikál/komedie. Obsahuje známé hity jako: "A Hard Day`s Night", "Can`t Buy My Love", "She Loves You" a další. Film doprovází členy skupiny The Beatles během jejich jednodenního maratónu - od cesty vlakem do hotelu a do TV studia.

The Beatles - Diskografie

21. srpna 2006 v 19:38 | Pavel Kopřiva |  Alba
Please Please Me
Nahráno v březnu 1963, Abbey Road
Vydáno 5.4.1963
* V USA vydáno 1964 pod titulem Introducing The Beatles na značce Vee-Jay









With The Beatles
Nahráno v říjnu a listopadu 1963, Abbey Road
Vydáno 22.11.1963











A Hard Day's Night
Nahráno od ledna do dubna 1964 střídavě ve studiích Pathé-Marconi v Paříži a Abbey Road v Londýně
Vydáno 10.7.1964
* Pod stejným označením vydala společnost United Artists v USA 26.6.1964 soundtrack s hudbou ke stejnojmenému fimu včetně instrumentálních verzí I Should Have Known Better, And I Love Her, This Boy a titulní písně



Beatles For Sale
Nahráno 2. - 8.10 a 12 - 16.11.1964, Abbey Road
Vydáno 27.11.1964










Help!
Nahráno v únoru 1965, Abbey Road
Vydáno v srpnu 1965
* Pod steným označením vydala společnost Capitol v USA 13.8.1965 soundtrack s hudbou ke stejnojmenému filmu včetně instrumentálních skladeb In The Tyrol, another Hard Day's Night, You Can't Do That a The Chase





Rubber Soul
Nahráno v listopadu 1965, Abbey Road
Vydáno 3.12.1965











Revolver
Nahráno od dubna do června 1966, Abbey Road
Vydáno 5.8.1966










A Collection Of Beatles Oldies But Goldies (kompilace)
Vydáno v listopadu 1966
* Předtím ve Velké Británii nevydaný snímek nahraný na jaře 1965 (v USA byl obsažen na LP Beatles VI uvedené na trh v červnu 1965)








Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band
Nahráno od prosince 1966 do 2.4.1967, Abbey Road
Vydáno 1.6.1967










Magical Mystery Tour
Nahráno od 27.4. do 25.9.1967, Abbey Road a Chappell-Studios
Vydáno 8.12.1967
* Pod stejným titulem byla v USA 27.11.1967 vydána na značce Capitol LP doplněná na B straně skladbami Hello Godbye, Strawberry Fields Forever, Penny Lane, Baby You're A Rich Man a All You Need Is Love





The Beatles (White Album)
Nahráno od května do října 1968, Abbey Road a Trident-Studios
Vydáno 22.11.1968










Yellow Submarine
Nahráno 2.2. - 10.8.1968, Abbey Road a Olympic-Studios
Vydáno v prosinci 1968










Abbey Road
Nahráno 1.7. - 3.8.1969, Abbey Road
Vydáno 26.9.1969











Let It Be
Nahráno 2.1. - 28.5. 1969, Twickenham Film Studios a Apple-Studios
Vydáno 8.5.1970
Producenti: George Martin, Glyn Johns a Phil Spector








The Beatles 1962-1966
Nahráno 1962-1966, Abbey Road a Pathé Marconi Studios
Vydáno 19.4.1973
Jedná se o kompilaci vydanou společností EMI (pod hlavičkou Apple).
Producent: George Martin







The Beatles 1967-1970
Nahráno 1966-1970, Abbey Road, Olympic Studios a Trident Studios
Vydáno 19.4.1973
Producenti: George Martin a Phil Spector









Past Masters, Volumes One & Two
Vydáno 7.3.1988
Jedná se o kompilaci obsahující skladby z A i B stran britských singlů.
Producent: George Martin









Anthology 1
Nahráno 1958 -1964; únor až březen 1994
Vydáno 20.11.1995
Kompilace obsahuje novou píseň Free as a Bird nahranou Johnem Lennonem a dopracovanou zbývajícími členy Beatles v roce 1994.







Anthology 2
Nahráno 1965 - 1968; únor 1995
Vydáno 18.3.1996
Kompilace obsahuje píseň Real Love nahranou Johnem Lennonem v roce 1979 a dopracouvanou zbývajícími členy Beatles v roce 1995.







Anthology 3
Nahráno 1968 - 1970, EMI Studios a Apple Studios, Londýn
Vydáno 28.10.1996
Producent: George Martin









Yellow Submarine Songtrack
Nahráno 1965 - 1968
Vydáno 13.9.1999
Producent: George Martin










1
Nahráno 11.9.1962 - 1.4.1970 hlavně Abbey Road Studios v Londýně, Anglie
Vydáno 13.11.2000
Na albu najdete prakticky všechny songy, které se umístili v Anglii a Spojených státech na prvním místě. Kompilace vydaná k 30. výročí rozpadu kapely.
Producenti: George Martin a Phil Spector





Let It Be... Naked
Nahráno 1968 - 1970 v EMI, Apple studios a Twickenham Film Studios, Londýn
Vydáno 17.11.2003
Jedná se o zremixovanou a upravenou verzi alba z roku 1970.








Love
Nahráno 1963 - 1969 a 2004 - 2006 většinou v Abbey Road Studios, Londýn
Vydáno 20.11.2006
Producenti: George Martin, Giles Martin

Antiukolébavka

17. srpna 2006 v 19:41 | Pavel Kopřiva
"Většina těch hvězdiček dnes žije v módních salénech," říká Frank Zappa, "a do studia zajdou cestou ke kadeřníkovi. To jsou osmdesátá léta." A taky terrorismus, fotbalová hitlerjugend se řetězy, morálka prodaných postupů. A úplatky tomu, kdo sjednává koncerty, zařazuje do vysílání písničky, navrhuje do plánu desky. A kopírování ne už melodií, ne už aranžmá, ale rovnou krádeř celých doprovodných nahrávek, chytré stroje na to už jsou. A rockový žurnalismus pokleslý na informace neinformovaných a dojmy nedojmutelných.
Utéci od toho všeho? Sluchátka na uši a do sluchátek Dylana, Hendrixe a Beatles? Jakže to říkal Lennon? "Udělejme si z osmdesátých let něco ohromného, protože je to jen na nás, abychom z nich udělali to čeho jsme schopni."
Budapešťské koncerty Talking Heads, Iron Maiden, Dire Straits, Yoko Ono, Santany, Bo Diddleyho, Genesis, Johna McLaughlina a Pacem de Luciou - nejcenější odkaz punkové vzpoury: nezávislé gramofonové společnosti, "indies" (independents), kudy k lidem pronikají mnohé talenty, než je koncerty stačí přilísat ke spotřebnímu gustu. - Znovuvkříšení rock'n'rollu padesátých let skrze Bruce Springsteena a jeho nenapravitelně pouliční band. - Svědomí Boba Geldofa, kristalizující v činnou solidaritu světové rockové elity s hladovějícími Afričinany: dobročiné koncerty s milionovými výtěžky 13. července 1985 ve Wembley a Filadelfii (Live Aid), největší a nejhumánější televizní program v dějinách světového rocku. - Nahrávka písně To my jsme svět (We Are The World), jejíž hlasovou štafetu tvoří Stevie Wonder. Lionel Richie, Tina Turnerová, Michael Jackson, Springsteen, Dylan, Paul Simon, Ray Charles aj.
To jsou taky osmdesátá léta. "Nečekejte že příjde John Lennon, Yoko Ono, Bob Dylan nebo Ježíš kristus a udělají něco za vás. Musíte to udělat sami." Ještě jsme to, Johne, nezapomněli.

Úvod

17. srpna 2006 v 18:53 | Pavel Kopřiva |  Něco o Beatles
the beatles - uvod
"Fenomén Beatles zdaleka nebyl jenom obrazem hudební tvorby, ale šlo o fenomén sociologický - Beatles se stali hrdiny generace, pro kterou hráli a zpívali. Také proto, že každý ze členů čtveřice byl výraznou osobností, i když každý po svém a trochu jinak. Není vůbec bez zajimavosti, že plus minus 40 let staré snímky liverpoolského kvarteta se nestaly jen nostalgickou vzpomínkou generačních souputníků skupiny, ale že stejně sugestivně promlouvají k dnešní mladé generaci posluchačů."

"... Svěžest zpěvu Beatles byla naprostou zvukovou novinkou. Dnes člověk z jejich raných vokálů cítí půvab a obnažený cit, nechuť něco předstírat a zaoblovat hrany emocí, odvahu říci naprosto všechno, což jsme v rock'n'rollu tehdy od žádného jiného bělocha neslyšeli."

"Až si lidé budou chtít připomenout náladu šedesátých let, pustí si desky Beatles."