Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band

6. srpna 2009 v 14:14 | Pavel Kopřiva |  Alba
Kapela Klubu osamělých srdcí seržanta Pepře"Je tomu dvacet let, co seržant Pepř učil tuhletu kapelu hrát
Jejich styl není zrovna dnešní, ale jsou zárukou, že se budete smát
Dovolte tedy, abych vám představil ty, které posloucháte všechna ta léta
seržanta Pepře a jeho Kapelu Klubu osamělých srdcí."
John Lennon - Paul McCartney


Skutečnou revoluci do populární hudby vneslo historické album Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band. Především záměrností, s níž zde námětově i stylově odlišné písně Lennona, McCartneyho a Harrisona byly vzájemně propojeny do jediného působivého celku. Deska začíná zvuky, které obvykle předcházejí veřejným hudebním produkcím, včetně ladění nástrojů. Tentokrát evokovaly spíše představu lidové slavnosti pod širým nebem než koncertní síně. A poté už Paul představuje slovy, která jsem citoval v záhlaví tohoto článku, Kapelu Klubu osamělých srdcí seržanta Pepře, ryčnou dechovku s rockovým spodkem i s prvními nadšenými reakcemi imaginárních posluchačů. V závěru písně jim představí jednoho jediného zpěváka kapely Billyho Shearse a Martinovy varhany spojí úvodní číslo s následujícím, kde Billy Ringovými ústy hned v prvních dvou taktech zopakuje publiku to, co bez toho už všichni vědí, že není žádným zpěvákem. A proto se obrací na své přátele, aby mu s písničkou trochu pomohli, budou-li si myslet, že zpívá falešně. O dva roky nahrál píseň zvanou With A Little Help From My Friends americký soulový zpěvák Joe Cocker a učinil z ní jednu z nejznámějších verzí beatlovského repertoáru, která je neokopírovala. Originální verze Beatles je rychlejší a vše tu prostupuje kamarádskou pohodou dýchjící nálada, v níž ostatně tato McCartneyho skladba dozrávala při jednom z nesčetných improvizovaných tvůrčích dialogů mezi Johnem a Paulem v podkroví jeho nového londýnského bydliště.

Poté nás však už John ve své první samostatné písni alba se surrealistickým názvem Lucy In The Sky With Diamonds zavedl do poetického světa svých představ:

"Nakresli se ve člunu na řece / pod mandarínkovými stromy a marmeládovým nebem / Někdo tě volá, ty odpovíš docela / pomalu / dívka s kaleidoskopickýma očima / Žluté a zelené celofánové květy / obrůstající kolem tvé hlavy / Pohlédni na dívku se sluncem v očích / a zmizí / Lucie na obloze s diamanty!"

Neobvyklost obrazů, které Lennon v tomto valčíku shromáždil, zavdaly příčinu k nejrůznějším dohadům o jeho textové symbolice. Název byl nejednou vykládán jako kryptogram zkratky LSD, označující známý halucinogen. "Co se ve skutečnosti přihodilo," vysvětloval Paul - "bylo to, že Johnův syn Julian nakreslil ve škole obrázek a přinesl ho domů. Jeho splužačka se jmenovala Lucka. Když se ho John ptal co to znamená?, odpověděl: Lucka na obloze s diamanty." Hlavním inspiračním zdrojem nezvyklých Lennonových obrazů v této písni byla jeho oblíbená dětská knížka - Carrollova Alenka v kraji divů.

"Byla to Alenka na loďce," vrátil se John k tomuto tématu ve svém posledním novinovém interview. "Kupuje si vajíčko, a to se najednou promění v králíka. Prodavačka se změní v ovci a za chvilku plují už někam do daleka - to jsem si představoval, když jsem tu píseň psal. Taky jsem si při tom představoval ženu, která mě jednou zachrání, dívku s kaleidoskopickýma očima, která se snese z nebe."

Následující písni Getting Better dal nevědomky název bubeník Jimmy Nicol, která na zájezdu, během něhož zastupoval Ringa, komentoval po každém vystoupení svůj výkon frází: It's Getting Better (Bude to lepší). Píseň je deníkovou zpovědí do jejíhož textu promítl Lennon s nezvyklou otevřeností některé vlastní autobiografické zážitky: "Býval jsem na sou ženu krutý / Bil jsem ji a držel stranou od věcé / které milovala ..." Na desce je interpretem tohoto hořkého přiznání Paul, která zpívá i příští píseň Fixing A Hole a sám se doprovází na cembalo za vydatného přispění Harissonovy kytary. paul zůstáva u mikrofonu i v následující She's Leaving Home, jedné z jejich nejmelodičtějších a nejkrásnějších písní vůbec. Byla inspirována notickou v Daily Mirroru o dívce, která k překvapení svých rodičů nenadále odešla z domova. za doprovodu harfy, na kterou hraje Michael Leander, a smyčcového kvarteta v ní Paul věcně popisuje dívčin odchod. Před posluchačem se celá scéna odvíjí se sugetivností, jako by sledoval film.

A už je tu hlučný závěr prní strany Being For The Benefit Of Mr. Kite. Tentokrát byl Johnovi podnětem cirkusový plakát z viktoriánských časů, inzerující akrobaty Hendersony létající na trampolíně a koně Jindru, tančícího valčík v benefičním představení pro jakéhosi pana Kitea.

Úvodní píseň druhé strany Within You Without You zpívá a jako jediný z Beatles hraje George Harrison: jinak sou mu v ní partnery indičtí hudebníci. Stejně tak instrumentář tvoří tradiční indické nástroje: swaramándal - struný nástroj podobný citeře, na který hraje George, housle dilrubáb, evropským loutnám příbuzné tambury, bubínky tabla. A samozřejmě sitar a navíc housle a violoncello.

Úplně odjinud je následující Paulova píseň, či spíše popěvek When I'm Sixty Four (Až mi bude čtyřiašedesát). Atmosféra anglického music hallu z přelomu století, připominající Chaplinův film Světla ramp, dokonce vyprovokovala později Lennona k mírně uštěpačné poznámce: "Jsou oblasti, na které jsem nikdy nemyslel, a tohle je jedna z nich." Také písnička o krásné výběrčí z parkoviště Lovely Rita složil a zpívá Paul. George martin v její mezihře a v závěru woogie, kterým v pubertě okouzloval své spolužačky. Potom už zakokrhá kohout a John Lennon nám popřeje Good Morning Good Morning ve vlastní stejnojmené písni, v níž si opět přizvali na pomoc své přátele - dechaře ze skupiny Sounds Incorporated, kteří sa s nimi zahráli už na předchozím Revolver.

Do opakovaného závěrečného Good Morning se prolne atmosféra venkovského statku. Se štěkotem psů, zařechtáním koně, švitořením ptáků a slepicemi. Jejich ko-ko-ko-dák se náhle změní v one-two-three-four. odpočitávající reprízu úvodní písně, která přichází podle všech pravidel kabaretiérských tradic anglického music hallu těsně před závěrem. tentokrát si v ní spolu s Beatles všichni, kdo byli byli právě ve studiu, zaspívají hezky od plic: "My jsme ta Kapela Klubu osamělých srdcí seržanta Pepře." Znovu, rovnou bez obsazení, začíná epilog desky. Jedna z umělecky nejpozoruhodnějších nahrávek v celé tvorbě Beatles: A Day In The Life (Den v životě). také v ní se Lennon jako už tolikrát předtím nechal inspirovat sloupcem denních zpráv v Daily Mailu.

"Je to přesně o tom, co vyjadřuje titul. Četl jsem noviny a všiml s dvou zpráv. Jedna byla o tom že se zabil při autonehodě dědic Guinessova velkopivovaru. To byl hlavní titulek. Na druhé straně byl článek o 4 000 dírách v Blackburnu v hrabství Lancashire. Ty díry byly samozřejmě na ulicích. Chystali se je všechny zacpat asfalfem ..."

V textu nechyběla ani zmínka o zhlédnutí válečného filmu, jehož recenzi si John předtím přečetl. Zkrátka - jednalo se o jakýsi kaleidoskop dojmů všedního dne, přervány náhle elektronicky upraveným zvukem symfonického orchestru.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Juztinsup Juztinsup | E-mail | 2. března 2017 v 2:46 | Reagovat

levitra information patients most online today
http://levitra20mg-online.org - generic levitra online
  buy levitra online say wordpress
<a href="http://levitra20mg-online.org">levitra 20mg
</a> - compare levitra, levitra, levitra
trackback lascia un commento levitra

2 NathazCoere NathazCoere | E-mail | 25. dubna 2017 v 5:20 | Reagovat

chemist's price of viagra
http://viagra-withoutdoctor.com - viagra without a doctor prescription
  viagra london
<a href="http://viagra-withoutdoctor.com">viagra without a doctor prescription
</a> - viagra 10mg or 20mg interests
viagra information advanced search

3 Jarba Jarba | 31. května 2018 v 16:05 | Reagovat

Obßlehnuto od Matznera, skoro doslova.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama