Září 2009

Abbey Road

26. září 2009 v 0:01 | Pavel Kopřiva |  Alba
abbey road
Abbey Road po Seržantovi dostalo zdánlivě znovu tvář "normálního" písničkového alba s krásnými melodiemi, jaké kromě Beatles hned tak někoho nenavštívily. Georgova skladba Something později vyšla i jako A strana na singlu. (Jedinkrát v historii skupiny; "áčka" byla vyhrazena skladbám Johna a Paula.) I Ringo zde měl svou oblíbenou country, dokonce ve vlastní písničce Octopus' Garden. Nakonec však, především zásluhou Paulových skladeb a Martinovy snahy "udělat z pop music jakousi symfonii", písničky vyzněly jako jednolitý hudební proud, ostatně většinou bez mezidrážek. Tedy přece jenom návaznost na Seržanta.

Ale ještě tu bylo cosi navíc: Moogův syntezátor.

Na svou dobu olbřímí zvukový kybernet, proti němuž byl mellotron dětským robotem. Podle prospektu "dokonale elektronický hudební mechanismus, schopný napodobit jakákoli známý hudební nástroj (v případě vývojových modelů i lidský hlas) a umožňující vytvořit jakýkoli známý zvuk." Dosud ho používali jen avantgardní skladatelé vážné hudby.

Prvním syntezátorem na britské půdě byl ten v Georgově bytě. A prvním pokusným králíkem album Abbey Road.

Zopakovalo tak úlohu, jakou ve vývoji Beatles sehrála LP deska Revolver. Indická hudba v něm ovlivňovala nejen zvukovou, ale i formální a melodickou podobu písní. mnozí příznivci Beatles ostatně dlouho nepřicházeli těmto skladbám na chuť. "…já jsem se vždycky snažil přeskakovat a s povděkem jsem kvitoval že na dvojalbu nebyla žádná sitárová skladba," upřímně doznal i publicista Luboš Turek v pražském Pop Music Expresu.

Naproti tomu jen málo kdo si všiml, že zvuk Abbey Road je jiný, ještě o poznání "umělečtější" než předchozí studiové experimenty. S producentem Martinem a zvukařem Emerickem Beatles znovu dokázali, že se mezi nejsložitější technikou cítí jako ryby ve vodě. přesto se mi - zejména tehdy - zdál Revolver svébytnější a životnější; zvukařské průzkumnictví Abbey Road mě získalo až později. A hlavně: nebylo žádného druhého Seržanta, který by na zkušenosti Abbey Road navázal.

Jak se mělo ukázat, z celého alba bylo nejaktuálnější čtyřverší v Your Never Give Your Money - Nikdy mi nedáš peníze:
   Nikdy mi nedáš peníze
   Dáváš mi jen své směšné papírky
   A uprostřed jednání
   To zabalíš

Domněnkou showbusinessových kruhů, že Beatles tohle adresují své společnosti Apple a zejména novému manažerovi Kleinovi, nepřímo potvrdil Ringo: "naše písničky obyčejně o ničem nejsou. Ale tahle - podívejte se, my jsme pořád v úřadě jako nějací obchodníci a nebaví nás to. Všechny peníze jsou pryč a žádné se nevracejí."